**~DERMA~****~DERMA~****~DERMA~****~DERMA~**

TABUNG PASTI

Bank Islam : No Akaun 02048020130995



TABUNG DPPB

No Akaun BIMB: 02048010008716





13 October 2009

Membina Karisma Kepimpinan PAS - Suntingan "Mata Hati "


p[


Majlis Usrah DPPB di rumah Sdr Azraei. DPPB berterima kasih kepada tuan rumah yang sudi menerima kunjungan DPPB.

Kepimpinan Kalut tidak menambah Kebaikan parti


Sebagaimana kepimpinan pasif tidak diperlukan oleh parti malah mengganggu kelancaran gerakkerja parti dalam melangsungkan misi dan visinya, kepimpinan kalut juga tidak menambah kebaikan dan kekuatan organisasi. Sebaliknya kekalutan itu membuatkan organisasi menjadi semakin kusut dan tidak menentu.


Kepimpinan kalut ini mungkin banyak cakapnya dalam mesyuarat tetapi hanya sekadar menyampuk serta mengkritik aktiviti dan gerakkerja yang dibuat oleh pihak lain sedang tugas atau tanggungjawab sendiri diabaikan malah dilepaskan dengan cukup bijak melalui kepetahannya berkata-kata.


Terkadang kalut dengan 1001 idea tetapi malang , idea itu gagal dilaksanakan walau hanya satu dari idea tersebut. Akhirnya mesyuarat menjadi bising dan hingar seperti pasar tetapi tidak mehadirkan natijah yang positif dan keputusan yang baik untuk dilaksanakan .


Kepimpinan Ulama' mesti bersih dari imej hambar ini .


Andai kepimpinan yang telah saya sebutkan itu benar-benar berlaku , tentulah ia melakar imej yang negatif kepada institusi Kepimpinan Ulama' .


Justeru itu, semua pihak bertanggungjawab berusaha meletakkan kepimpinan parti sebagai kepimpinan yang dinamis. Jika melibatkan individu ulama' yang alim dan faqih maka mestilah individu tersebut bertindak aktif dan profesional dalam tindakan sebagai penjawat amanah dalam parti agar dilihat kepimpinan ulama' aktif , cerdas dan cergas .


Sementara yang melibatkan individu profesional dan aktivis pula , mestilah individu terbabit melandaskan tindakan mereka berasaskan fiqh Islami agar dilihat pula sebagai kompenan institusi Kepimpinan Ulama' yang tidak tersasar dari ketulenan manhaj perjuangan Islam .


Tegasnya , kepimpinan Ulama' bukanlah merujuk kepada batang tubuh individu ulama' yang wujud dalam parti tetapi berasaskan kolektif kepimpinan parti yang mendasari matlamat, tindakan dan hala tuju perjuangan di atas keputusan dan pemantauan syura ulama' yang telah diinstitusikan di dalam parti .

sumber: Ust Nasrudin Hassan at Tantawi
http://episodeperjuangan.blogspot.com/2009/03/membina-karisma-kepimpinan-pas.html

No comments:

MUKTAMAR TAHUNAN DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN BALING 2010

ANUGERAH UKJ TERBAIK SESI 2007 DARI Y.A.B PESURUHJAYA PAS KEDAH

ANUGERAH UKJ TERBAIK SESI 2007 DARI Y.A.B PESURUHJAYA PAS KEDAH

Sahabat-sahabat